Turnus detektywistyczny to wyprawa pełna tajemnic, zagadek i fantastycznej zabawy! To idealna okazja by rozwijać spryt, umiejętności fizyczne i umysłowe!

Chcecie dowiedzieć się więcej? Zapoznajcie się z niezwykła historią Klemensa:

Klemens zaprosił dzieci do swojego parku, by pokazać im jego niezwykłe piękno – soczyste sady, ukryte ścieżki i dzikie zakątki pełne przyrodniczych skarbów. Jednak coś jest nie tak… Klemens zauważył, że w ostatnich dniach dzieją się dziwne rzeczy. Ktoś zostawia ślady, niszczy rośliny, a w powietrzu unosi się tajemnicza nuta zagadki.

Dzieci wcielają się w detektywów i rozpoczynają śledztwo! Każdego dnia rozwiązują zagadki, zbierają wskazówki i fragmenty tajemniczej mapy. Po czterech dniach mają już cały plan prowadzący do wielkiej tajemnicy. Ostatniego dnia odkryją prawdę – kto i dlaczego działa przeciwko przyrodzie?

Dzień 1 – Pierwsze ślady

Rano Klemens zauważa dziwne znaki – połamane gałązki, ślady butów w błocie i rozsypane pestki owoców. Coś tu się dzieje!

Dzieci uczą się podstaw pracy detektywa – jak analizować tropy, jak używać zmysłów do odkrywania prawdy. Podczas pierwszych ćwiczeń odnajdują zagadkową kartkę – to fragment mapy! Ale skąd się tu wzięła? Czy to część większej układanki?

Pod koniec dnia na drzewie ktoś zostawia tajemniczy symbol…

Dzień 2 – Głos lasu

Las i sad mają swoje sekrety – trzeba nauczyć się je odczytywać!

Dzieci odkrywają tajniki natury: jak rozpoznawać tropy zwierząt, czym różnią się ślady ludzi i zwierząt, jak słuchać przyrody, by dostrzec to, co ukryte. Uczą się też, jak czytać stare mapy i tworzyć własne notatki detektywistyczne.

Z pomocą Klemensa udaje im się rozwikłać kolejną zagadkę. Na ścieżce znajdują dziwne odciski i resztki roślin… ktoś tu był! Kolejny fragment mapy prowadzi ich głębiej w tajemnicę.

Dzień 3 – Tajemnicze wiadomości

Ktoś zostawia wiadomości! Na korze drzewa ktoś wydrapał dziwny znak, w sadzie leży kartka z zaszyfrowanym tekstem…

Dzieci uczą się szyfrowania i odszyfrowywania ukrytych wiadomości, próbując dojść do tego, kto zostawia ślady i co oznaczają znaki. Każda rozwiązana zagadka daje im kolejną wskazówkę.

Na koniec dnia ktoś zostawia im kolejne zadanie – tym razem muszą użyć swojej wiedzy, by zrozumieć, dlaczego ktoś niszczy drzewa. Czy to przypadek… czy celowe działanie?

Dzień 4 – Pościg i strategia

Mapa jest prawie kompletna! Wskazówki prowadzą do ukrytego miejsca, ale brakuje ostatniego elementu.

Dzieci muszą użyć wszystkich umiejętności zdobytych w poprzednich dniach – analizują teren, układają strategię i podejmują decyzje. Pojawia się postać, która może znać prawdę – czy to on zostawiał ślady?

Okazuje się, że w całej historii kryje się większa zagadka…

Dzień 5 – Wielkie odkrycie

Ostatni element mapy prowadzi detektywów do rozwiązania!

Na miejscu znajduje się tajemnicza skrzynia. Wewnątrz – wiadomość. To list od pewnej osoby, która chciała zwrócić uwagę na niszczenie przyrody.
Nie był to sabotażysta, ale ktoś, kto chciał sprawdzić, czy dzieci zauważą, że świat wokół nich wymaga ochrony.

Na koniec wszyscy biorą udział w podsumowaniu i dostają Dyplom Detektywa Natury – bo prawdziwy detektyw nie tylko rozwiązuje zagadki,
ale i chroni świat, który go otacza.

Każdy z naszych scenariuszy niesie za sobą ogromną wartość I MORAŁ!

Uważność

Przyroda daje nam wskazówki –
wystarczy nauczyć się je czytać.

Spryt

Nie wszystko jest takie, jak się wydaje,
trzeba myśleć logicznie i analizować fakty.

Współpraca

Żadna zagadka nie jest nie do rozwiązania, jeśli działa się razem.

Odpowiedzialność

Każdy z nas może być strażnikiem natury i dbać o jej piękno.

Poznaj również inne sCENARIUSZE
PÓLKOLONIi LETNIch